söndag 12 april 2009

jag läser...

..och jag läser mycket. Skönlitteratur, romaner. Jag kan försvinna helt in i böckernas värld..leva mig in i handlingen...sträckläser gärna. Innan jag sover läser jag några kapitel, när jag vaknar, om jag inte är stressad så läser jag, och läser...ett par hundra sidor..snabbt har de försvunnit bakom mig. Senast läste jag en Håkan Nesser. Nu Barbara Voors.
Men jag hinner med annat också. Jobbet har jag varit hemma från några dagar; dels för jag har varit sjuk, och dels för att hon varit bortrest. Denna tid har mest ägnats åt att läsa och åt att förbanna det hemska vädret med snöstorm och isande vindar. Men idag sprack molntäcket upp och solen gassade. Jag tog tag i att röja den sista blötsnön på balkongen, städade den så gott det gick,fixade en kopp med varm choklad, och självklart; boken. Sen satt jag där och njöt i flera timmar.
Innan dess låg jag och deppade i sängen, slagen av plötslig ångest och leda. Vet inte var det kom ifrån, bara plötsligt. Låg och småsnyftade och kände mig allmänt kraftlös.
Älsklingen undrade vad som var fel, och jag kunde ärligt inte svara på hans fråga.
Han trodde det var nåt jag inte berättade, men vad finns där att berätta när man själv inte vet?
Gav mig själv en spark i baken när han gick..; här kan jag inte ligga!
Så jag tog och slet upp balkongdörren, drog på stövlarna och ett par alldeles för vattenkänsliga handskar, och så var jag igång.
Har inte varit ute mycket på sistone.
Träffar ingen.
Hemma i flera dagar....kände nu för en stund sedan att det var dags att se till att det finns frukost. Sista som vi har kunnat använda som frukost har varit ägg, och nu var de också slut.
En tur till Coop i mjukisbyxor och håret på ända, sen var saken fixad.
Apelsinjucie och citronvatten är två nya favoriter hemma. Så gott, så enkelt.
Jag saknar gubbens lammgryta...åh, det var längesen. Han hinner aldrig med att göra. Men imorgon hoppas jag att han kan. Han är ju trots allt ledig då...
Får lämna det som önskemål.
:)

1 kommentar:

elli sa...

aah hör ju att jag behövdes idag! nåja, vi får styra upp nåt snaart.